1900 yılında, günümüzün amblemi ile tanınan Michelen lastiklerinin sahibi olan Andre Michelen, oldukça sıradışı bir satış stratejisi oluşturur. Otomobiller ile şehirlerarası yolculukların henüz pek yapılmadığı günlerde “Michelen Rehberi” adlı bir kitap çıkarır. Kitap, Fransa’daki ünlü restoranlar ve farklı lezzetler için rehber niteliğindedir. Andre Michelen, bu kitabıyla insanları farklı lezzetlere ulaşmalarını sağlayıp uzun yolculuklara teşvik etmeyi amaçlar.
İlk yıllarda ücretsiz olarak dağıtılan kitabın içerisinde restoran ve yemek bilgilerinin yanısıra yol üzerindeki otomobil tamircileri, benzin istasyonları, lastik değiştirme talimatları yer alır.Kitabın giderek popülerleşmesiyle birlikte 1926 yılında mekanları derecelendirme uygulamasına başlanır. Başlangıçta sadece bir yıldız ile ödüllendirme yapılırken zaman içerisinde sıfır, bir, iki, üç yıldız şeklinde basamaklı bir derecelemeye geçilir.
Günümüzde bir lokantanın Michelin yıldızı kazanması veya yıldız sayısının artması o işletmeye uluslararası bir ün kazandırırken yıldızın düşürülmesi ise itibar kaybına neden olmaktadır.
Andre Michelin’in tüketimi teşvik amacıyla bir asır önce gerçekleştirdiği bu uygulama, günümüzü düşündüğümüzde neredeyse her sektörde mevcut. Tüketim çılgınlığının sonu gelmemesi için her an dört taraftan maruz kaldığımız uyaranlar söz konusu.
Andre Michelin’in 91. ölüm yıldönümü olan bugün, onu kitabıyla anmış olalım.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder